lagen om anställningsskyd!

Hejsan på er allesammans!

Idag är det fredag och jag har bara tagit det lungt idag. Härligt med att man kunde sova ut :D var ut och tog en lång promenad i det vackra vädret.

Ja nu så sänker den borgliga regeringen arrbetsgivar avgiften i alla brancher för ungdomar under 26 år. För nu är det tänkt att arbetsgivaravgiften för unga blir 15,74% av ens lön mot 32,42%. Visst detta låter som ett jätte bra förslag man säger att det får fler unga in i arbetsmarknaden, ja jag vet inte om jag är så säker på det. JAg tror inte alla vet vad arbetgivaravgiften, för det är ingen straff betalning som arbetsgivaren betalar för att man är anställd, nä arbetsgivaravgift är som en slags lön kan man säga. För arbetgivaravgift går till din ålderpension, efterlevnadspension, sjukförsäkring, arbetsskadeförsäkring, föräldrarförsäkring, arbetsmarkand och en liten almän löne avgift och detta är det som arbetsgivaren betalar i arbetsgivaravgift, och det är detta som borgarna vill sänka för ungdomar. Jag tror inte att det kommer att bildas fler jobb bara för man sänker detta, eftersom arbetsgivarna anställer inte mer personal bara för man sänker arbetsgivaravgiften, nä utan arbetsgivarna anställer när man  behöver fler anstälda. Med detta förslag kommer det inte helle att få ut långtidsarbetslösa jag tror att det är väldigt viktigt att vi fokuserar på dom också, eftersom idag är det lättare att få in en fot i ett arbete om du har varit arbetslös ett kortare tag än om du skulle ha varit arbetslös ett längre tag, tyvärr så ser det ut så idag. Nä jag tror inte att en sänkt arbetsgivaravgift kommer att öka antal jobb. Och sen är det ju också så att ungdomar pluggar idag i allt högre ålder.

Jag vet också att vissa vill ta bort LAS (lagen om anstälningsskydd) för ungdomar och om jag ska vara ärlig så vet jag inte om det är så bra det heller. Man säger att detta är ett hinder för unga att kunna få jobb skitt snak det tror inte jag. LAS är ett skyd för dig som är anställd så att du inte kan bli sparkad hur som helst och när som helst, det är ett skyd inget hinder. För du ska kunna känna dig trygg när du går till arbetet och inte känna att när som helst kan jag bli kickad från jobbet, för med LAS kan arbetsgivaren säga upp t.ex. om man inte har råd att ha den anstälde kvar, inte har arbete till den anstälde eller om  den anstälde har misskött sig alvarligt. Man ska inte bara kunna bli uppsagd utan anledning helt enkelt. varför skulle LASen hindra ungdomar att bli anställda kan någon berätta det för mig för jag har inte riktigt förståt varför man säger det.

Nä det ska bli intresant och se vad som händer här näst inom arbetsmarknaden.

Nä nu ska jag sova :D ska jobba imorgon på Parken det ska bli roligt!

Susanne jah hoppas att du har det bra där nere i Valencia har det säkert mycket varmare än här uppe iallafall :P

Sov gott på er allesammans, och ta han om er!

8 kommentarer to this post.

  1. Hej Emma.

    Tänkte på anmodan av dig skriva varför LAS är så dåligt för ungdomar.

    Enligt LAS är de enda giltiga skälen till uppsägning arbetsbrist alt. om arbetstagaren grovt åsidosatt sina skyldigheter mot arbetsgivaren. Var gränsen går är förstås lite svårt men stöld räknas t.ex. inte i vanliga fall till det senare. Det ska alltså mycket till innan man får sparken.

    Man kan heller inte säga upp någon som bevisligen inte sköter sina uppgifter. Därför är det väl inte så svårt att förstå att företagen föredrar äldre mer erfarna människor med
    referenser från tidigare arbetsplatser. Driver man t.ex. en butik vill man ha ärliga arbetare som inte stjäl.

    Ungdomar och invandrare har i regel inte dessa referenser att komma med. Det blir ett klassiskt moment 22, för att få ett jobb måste man ha haft ett innan. Antingen är man “inne” eller “ute” därav begreppen inlasad/utlasad.

    Lägg till den kompletta idiotregeln “sist in- först ut”, som betydet att den senast anställde dvs. i regel den yngste, får gå först, så blir det hela än tydligare.

    Detta sammantaget tycker jag (du får ursäkta språket) är ett jävla hån mot de många människor som inte har något jobb men mer än allt i världen vill ha ett. Här kan du se att över 19% av ungdomarna i Sverige är arbetslösa:
    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/ungdomsarbetsloshet/

    Jag skulle gärna diskutera vad du och SSU, återinförandet av plusjobben undantaget, vill göra för den femtedelen av Sveriges unga som går utan jobb. Jag antar att du ska på kårhuset i Sundsvall under måndagens arrangemang,
    “framtidens arbetsmarknad”. Tyvärr kan jag inte delta, men hoppas det blir kul om du ska dit. Till sist ett stort lycka till
    med SSU och politiken!

    I all välmening,

    Viktor Westman,

    Distriktsordförande i LUF Västernorrland

    Svara

  2. Posted by Emma Sundelin on mars 28, 2008 at 1:36 f m

    Hejsan viktor!

    För det första så tror jag att om man stjäl någonting på arbetet så är det ändå ett brott som denna person har begått och då finns det i stora sett skäl för arbetsgivaren att kunna säga upp personen. Så på det sättet förstår jag inte dig varför det skulle vara svårt att under sånna omständigheter säga upp en person eftersom du har ju goda stjäl varför det inte går att ha denna person kvar. Vad är det som säger att inte en äldre peron stjäl? utan att det bara är ungdomar.

    Sen tycker jag att ungdomar också ska få jobba under en trygg anstälning där man är säker på att man inte kan bli uppsagd när som helst. För alla ska få jobba under trygga anställningar.

    Visst refferenser är viktiga att kunna visa upp, men du kan ju få en provanstälning där du har en prövo tid på 6 månader och om ingen av arbetsgivaren eller den anstälde gör någonting av detta inan 6 månader då blir det en tillsvidareanstälning.

    Den sida som du bifogade tycker jag är misvisande för jag vet inte riktigt vad dom har räknat på. Men det är ungdomar mellan 15-24 år och då har jag bara en liten fråga hur många ungdomar pluggar inte vid denna ålder? För hur många orkar att ha en heltidsstudie och jobba utöver det? För idag är det ju så att man pluggar längre i allt högre ålder. Så som sackt jag vet inte hur jag ska tolka den. Eftersom alla rapporter som rapporteras är ju mer eller mindre beräknad på olika sätt.

    Lycka till med politiken för dig med :D

    Jag tror vi tillsammans måste få ungdomar att angagera sig politiskt och värkligen visa vad poletik är att det inte bara är gamla gubbar i slipps och kostym och sitter på en massa möten och maler igenom en massa beslut. Nä jag tror vi ungdomar måste visa vad poletik är och att man inte behöver ha som mål att bli topp politiker, utan poletik är så mycket mer. För jag tycker att alla är viktiga på sitt sätt och som sakt jag tror vi måste få ungdomar att inse vad poletik är.

    Varma hälsningar Emma

    Svara

  3. På mitt jobb är det två st. som stulit och i båda fallen var chefen tvungen att göra upp en deal med dessa, om de själva slutade så blev det ingen polisanmälan. Så visst går det att komma runt lagen, men stölder är fortfarande inte skäl till uppsägning.

    Inget säger att unga stjäl mer, jag menade att om arbetsgivaren ringer till ställen där den arbetssökande jobbat förut får han ju veta om han kan lita på honom. Många unga har inte haft något jobb innan och då finns det ingen förutom mamma och pappa som kan intyga att man är ordentlig.

    Men det finns ju ingen trygghet för ungdomarna idag, om företaget går dåligt och måste säga upp folk så är det ungdomarna som får gå först enligt las.

    Provanställningar är bra, men de är fortfarande riktiga anställningar. Man provanställer hellre en äldre. De kan också missbrukas, inom vården har det varit vanligt att sparka folk veckorna innan de sex månaderna gått ut och sedan ta in en ny anställd för att få ned kostnaderna. Problemet är fortfarande enligt mig att LAS är för stark, och då vågar ingen anställa folk utan referenser dvs. ungdomar och invandrare

    Det finns bättre statistik på SCB:s hemsida, men då måste jag leta fram den. Fast det är ju allmänt känt att Sverige är med i toppen över högst ungdomsarbetslöshet i Europa.

    Det sista du skriver tycker jag är jättebra och jag är väldigt öppen för samarbete. För mig spelar det ärligt talat ingen roll om folk går med i t.ex. SSU eller MUF bara de engagerar sig.

    MVH,

    Viktor Westman

    Svara

  4. Posted by Emma Sundelin on mars 30, 2008 at 12:16 f m

    Hejsan!

    Idag så kan en arbetsgivare sägaupp på grund av personliga själ och då ska arbetsgivaren kunna motivera varför. Så på ditt jobb skulle arbetsgivaern kunna säga upp pågrund av personliga själ, bara den kan motivera varför.

    Du säger att det inte finns nån tryghet för ungdomar idag, men vad säger du då om vad regeringen gör idag? Jo idag så försämrar man arbetsvilkoren för ungdomar man försämrar helt enkelt arbetsrätten för ungdomar. För tänk dig man ska sänka arbetgivar avgiften för ungdomar alltså det är deras lön man sänker eftersom arbetsgivaravgiften går till så många olika saker för den anstälda. Och dessutom vill man plocka bort LASen alltså en tryghet för ungdomar, men även kolektiv avtalet är en tryghet för ungdomar. eftersom i kolektvavtalen så har man ju förhandlat fram saker som ska, om man ska säga “stå över” LASen. I kolektivavtalen så finns en stor tryghet för människor.

    Det du säger om provanstälning kan jag hålla med om att arbetsgivaren utnytjar helt klart det hela, fast det i själva verket inte är meningen att dom ska göra det. Men om man tar bort LAS för ungdomar så kommer arbetsgivaren att kunna utnytja ungdomar, med att hela tiden anställa och säga upp ungdomar. Tycker du att detta då är rätt?
    Man kan ju se det så här ska arbetsvilkoren försämras för ungdomar eller ska attityden som arrbetsgivaren har mot ungdomar idag ändras. Jag föredrar att arbetsgivaren ska ändra sin attityd mot ungdomar, och att det inte är nått fel på ungdomar.

    Det du skriver om att du är öppen för samarbete tycker jag låter jätte bra :D för jag håller med dig för mig handlar det inte om vilket parti man väljer att engagera sig i eftersom alla har ju olika åsikter men bara att ungdomar idag engagera sig politiskt skulle vara hur bra som helst.

    Varma hälsningar
    Emma

    Svara

  5. Jag måste bara få lägga mig i diskussionen (som jag dock anser Viktor sköter galant).

    Grejen är den, Emma, att finns många företag som i dag har ett behov av att anställa mer folk men inte har råd. Genom att regeringen nu ämnar sänka arbetsgivaravgifterna kommer fler företag/myndigheter/organisationer ha råd att anställa ungdomar. Du menar att den anställde kommer få mindre i lön om arbetsgivaravgiften sänks – jag menar att det är miljoner gånger bättre med att över huvud taget ha ett jobb och lön i stället för att gå på a-kassa (men du kanske fantiserar om sossarnas 80 %-nivåer på nyss nämnda kassa, vad vet jag).

    Dessutom, om LAS äntligen skulle försvinna och ungdomsjobben strömma in och något företag skulle sparka en av sina nyanställda (varför de nu skulle göra det, ingen arbetsgivare tjänar på att bolla runt med en massa oerfarna anställda), så har ungdomen i fråga nu i alla fall en ytterligare punkt på sin meritlista och därmed större chans att få ett nytt jobb.

    Stefan Lundkvist
    Distriktsordförande
    CUF Västernorrland

    Svara

  6. Posted by Emma Sundelin on april 1, 2008 at 11:28 f m

    Hejasn

    JAg håller med dig om att det är mycket bättre att ha ett jobb än att gå på a-kassa. Jag menar inte att man ska leva på a-kassan för a-kassa är en försäkring så om du blir av någon arbetslös så ska du ändå kunna klara av att få mat och boende.
    Sen tycker jag fortfarande att det är vansine att man sänker arbetsgivaravgiften för det är ändå ens lön som dom sänker för arbetsgivara avgiften går till så mycket som rör en runtomkring. Och detta kommer inte att minska så att dom långtids arbetslösa får ett jobb och kan komma ut i arbete. För dom som har varit långtidsarbetslösa har svårare att få ett jobb en än som antingen redan har ett jobb eller har varit arbetslös ett kortare tag.

    Angående LAS så tror inte jag att det kommer att bildas fler jobb om man tar bort den. LAS är en trygghet för alla så att du inte behöver trippa på tåna varje dag för att vara rädd för att bli av med jobbet. För hur tryggt skulle det vara för en ungdom om LASen togs bort och man ska vara rädd att när som helst kan man bli uppsagd utan anledning. Idag så krävs en motivering i från arbetgivaren varför du vill säga upp en person. Det du skriver om meriter att man får fler om man ändå bli uppsagd, hur kommer dessa meriter då att se ut om man lämnar till en annan arbetsgivare.

    JAg anser att det är arbetsgivaren som måste ändra inställning till att anställa ungdomar inte att lagen ska ändras för att arbetgivaren ska kunna utnytja ungdomar. LASen är ett skyd för dig på arbetsmarknaden.

    Varma hälsningar Emma

    Svara

  7. Posted by Viktor Westman on april 1, 2008 at 11:54 e m

    Hej igen. Jag måste ha missat att ni fortsatte skriva. Kul att Stefan blandade sig i lite granna också, och grattis till DO-posten.

    Här har du LAS: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM
    Kolla §19 “Avskedande får ske, om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren” Vad betyder detta egentligen? Det finns massor av skräckexempel. Jag skrev för ett tag sedan en kommentar ( http://westmansblogg.blogspot.com/2008/01/r-det-okej-att-surfa-p-arbetstid.html ) till en tidningsartikel om att landstinget spärrat en viss hemsida eftersom en anställd envisades med att tillbringa flera timmar av sin arbetstid där. Ska verkligen företagen, landstinget i detta fall tvingas behålla en anställd som surfar bort flera timmars arbetstid på internet trots upprepande tillsägelser? Istället för att som du säger säga upp den anställde p.g.a. personliga skäl blir man tvungen att spärra olika hemsidor. Är inte det att sparka på de som ligger ner, arbetslösa vars högsta önskan är att få ett jobb?

    Jag har aldrig sagt att jag vill ta bort LAS och det vill jag heller inte. (Det får stå för Stefan ;) Regeringen däremot vågar inte röra och ändra i LAS och det är ju just det som jag och många andra i olika ungdomsförbund kritiserar dem för.
    LAS skulle vara en trygghet för ungdomar om den ändrades så att arbetsgivaren fick avskeda dem som bevisligen skiter i att utföra sitt jobb. (Jag säger för tydlighetens skull inte att man ska kunna säga upp folk hur man vill, bara när det inte finns några tvivel som med jobbsurfaren på landstinget) En anställning idag är en för stor risk för arbetsgivaren, eftersom man inte kan göra sig av med och därför vågar man inte satsa på 18-åringen som på alla sätt verkar bra, men kanske bara sommarjobbat några veckor.

    Jag tror till skillnad från dig Emma att det inte alls är något fel på arbetsgivarens attityd mot ungdomar. Ungdomar är ofta villiga att göra ett extra gott jobb eftersom de vet hur svårt det är för just yngre att få ett arbete. Unga är också i regel mer flexibla och har inte familj/barn att ta hänsyn till på samma sätt som äldre, vilket betyder att de gärna ställer upp och jobbar när det behövs. Ungdomar borde vara drömmen för arbetsgivarna, varför är det inte så?

    Den enda tänkbara förklaringen jag kan komma på är utformningen av LAS, det kostar för mycket att anställda fel person helt enkelt. Man vågar inte ta risken att anställa oerfarna ungdomar.

    Jag är inte säker på vad jag ska tycka om sänkta arbetsgivaravgifter, det riskerar att bli bara ännu ett svepskäl till att ha kvar LAS som det är idag. Det är bättre att ta bort den positiva diskriminering som finnas idag t.ex. turordningsreglerna vid uppsägning än att införa nya motverkande diskrimineringsåtgärder. Men visst är det sant som Stefan säger att många småföretag skulle vilja anställa bara de fick råd. Sverige har 636 150 små och medelstora företag. Om alla dessa skulle anställa en person var skulle vi inte ha någon arbetslöshet att tala om

    Vänligen,

    Viktor Westman

    Svara

  8. Posted by Emma Sundelin on april 2, 2008 at 10:19 e m

    Hejsan på dig!

    Jag håller med dig när man är på jobbet så ska man jobba och inte hålla på med sånna saker som du beskriver surfa på internet utan det kan man göra på fritiden. Men samtidigt ska inte en arbetsgivare kunna säga upp en anstäld hur lätt som helst för det första så måste arbetsgivaren kunna motivera varför inte den anställde inte är lämplig för jobbet. Och dessutom så måste ju ändå arbetsgivaren ta sitt ansvar och prata med dom anställda som missköter sig och förklara hur läget är och vad dom tänka på dom måste altså få kontruktiv kritik. För om inte arbetgivaren säger nått till en hur man ska ändra sig hur ska man då veta att det man gör är fel.

    Sen säger jag inte att arbetsgivaren är onda utan dom är helt vanliga människor och ska behandlas som alla andra. men jag tycker där emot inte att LASen ska försämras för ungdomar för det måste finnas en trygghet på arbetsmarknaden även för ungdomar. Men sen är ju frågan svår att säga hur vi ska få ut fler ungdomsarbetslösa in i arbetslivet, men det är svårt att veta exakt hur många ungdomar som är arbetslösa idag eftersom man pluggar i dag upp i allt högre ålder, men jag säger inte att ungdomsarbetlöshet inte finns och att den inte kan vara hög. Men jag tror också vi måste fokusera på hur dom långtidsarbetslösa ska kunna gå ut i arbete.

    MEn som sagt så tycker inte jag att man ska försämra LASen utan man måste kankse sätta sig ner med arbetsgivare och facken runt om i landet och diskutera hur man ska få ut fler ungdomar och långtidsrbetslösa ut i arbete.

    Varma häslningar
    Emma

    Svara

Svara på det här inlägget